Крайната цел на швейцарската компания Solar Impulse и техният едноименен проект се заключава в това, пилотираният едноместен самолет от серия HB-SIA, захранващ се само със слънчева енергия, да може да лети по целия свят.
За последните няколко години компанията си постави и постигна амбициозни цели : през 2010 самолетът на слънчева енергия летя 26 часа, през 2011 прелетя от Белгия в Париж, а през 2012 извърши първия междуконтинентален полет от Европа в Африка.
През 2013 с цел демонстриране на потенциала на възобновяемите източници на енергия, разработчиците си поставиха още по-висока цел - да прелетят САЩ от западното крайбрежие до източното.
Полетът се осъществява в няколко етапа: излитане от Сан Франциско, спирания в четири града на САЩ и крайна точка - Ню Йорк.
На 4 юни самолетът се приземи в Сент Луис, щат Мисури, след повече от 21 часа във въздуха. Това е третият подред град за спиране по маршрута. Следва Вашингтон.
Тъмно-синият масив от 12 000 кремниеви слънчеви панела е разположен на крилата на самолета, които имат размах повече от 60 метра. Самият самолет е почти с размерите на Боинг 747. При това той тежи по-малко от автомобил - само 1600 килограма, от които около една четвърт се падат на литиево-йонните батерии, плътността на които е 240 Wаt/kg.
Произвеждащите електроенергия слънчеви панели са с дебелина само 145 микрона - това е дебелината на човешки косъм - те могат да конвертират в електроенергия повече от 20% от постъпващата слънчева светлина, което е достатъчно за излитане, летене и ежедневно зареждане на батериите, които държат самолета във въздуха през нощта.
За излитане са необходими 10 конски сили от всеки от четирите електродвигателя, които се захранват от слънчевите панели и литиево-йонните батерии. След това мощността нужна от всеки двигател за набиране на височина намаля до 7 конски сили, а за поддържане на скорост 80 км/ч са нужни 2, 5 конски сили на двигател.
Самолетът се издига на височина 9000 метра в средата на деня, когато слънчевата светлина е най-обилна, а след това с цел икономия на електроенергия, бавно се спуска до височина 1500 метра за вечерта, за да може да използва акумулираната в батериите енергия и да лети през цялата нощ до следващия изгрев, когато цикълът се повтаря отново.
Скелетът от въглеродни влакна, теглителното оборудване, бордовите прибори, всичко е разработено с цел съхраняване на енергия, с цел да се противостои на тежките атмосферни условия, с които самолетът и неговият пилот се сблъскват на големи височини, и така че да се балансира теглото на самолета с необходимата за полета мощност.
"За да може да остава във въздуха до следващия изгрев на слънцето, той трябва да бъде именно такъв голям и лек " - обяснява Бертран Пикар (Bertrand Piccard), първият човек, който извърши полет около Земята на въздушен балон, и който се явява инициатор и председател на проекта, и пилот на самолета. "Ние изчислихме какво ни е нужно от гледна точка на енергията и това ни даде представа за повърхността на крилата и за натоварването на самолета".
Според маршрута самолетът ще бъде в Сент Луис няколко дни, за да демонстрира технологията на обществеността. Следващата спирка е Вашингтон. Крайната точка Ню-Йорк е запланувана да се достигне в началото на юли 2013.
Следващата цел на компанията е прелитане около Земята, запланувана за 2015 година с второ поколение слънчеви самолети HB-SIB, които в момента са в разработка.
Технически характеристики на самолета на слънчева енергия , серия HB-SIA:
Размах на крилата : 63,40 м
Дължина: 21,85 м
Тегло: 1600 кг
Височина: 6,40 м
Задвижващи елементи : 4 безколекторни безсензорни електрически двигателя с мощност 10 конски сили всеки.
Еднокристални силиконови фотоелементи : 11 628 и 10 748 броя съответно на двете крила и 880 броя на стабилизатора на опашката.
Средна скорост на полета : 70 км/ч
Скорост на излитане : 44 км/ч
Максимална височина на полета : 8500 м
Дължина: 21,85 м
Тегло: 1600 кг
Височина: 6,40 м
Задвижващи елементи : 4 безколекторни безсензорни електрически двигателя с мощност 10 конски сили всеки.
Еднокристални силиконови фотоелементи : 11 628 и 10 748 броя съответно на двете крила и 880 броя на стабилизатора на опашката.
Средна скорост на полета : 70 км/ч
Скорост на излитане : 44 км/ч
Максимална височина на полета : 8500 м
по материали на : http://www.solarimpulse.com/en/
Няма коментари:
Публикуване на коментар