четвъртък, 15 май 2014 г.

Елиминиране на стреса чрез методите на Аюрведа



Живеем в напрегнатост и трудни времена. Тялото, съзнанието, сърцето и душата ни ежедневно са подложени на толкова много стрес. Тревожим се за сигурността си, сблъскваме се с финансови затруднения, изнервяме се и не е трудно да изпаднем в дисхармония. 
За да бъде ефективно справянето със стреса, много специалисти препоръчват методите на Аюрведа. Според прочетеното в http://newage-bg1.log.bg/article.php?article_id=151630 това е древна индийска система, която е на повече от 6000 години. Наричат я „наука за живота” и всеки ден ставаме свидетели на уникалното й действие. От гледна точка на Аюрведа има три основни проявления на ежедневния стрес – психическо, емоционално и физическо. Съответно всяко от тях се нуждае от различни терапевтични подходи.
Психически стрес
Той се появява заради прекаленото напрежение, на което подлагаме ума понякога. Например, ако за по-дълго време сме под интензивно психическо натоварване или работим много на компютър, това може да предизвика дисбаланс в праната на Вата, която е отговорна за мозъчната дейност, енергията и съзнанието. Според Аюрведа първият симптом за нарушена хармония във Вата е неспособността да се справяме с всекидневния стрес. Когато сме подложени на голямо напрежение, това неминуемо влияе на умствените функции. Съзнанието става хиперактивно и ни е все по-трудно да вземаме ясни решения, да мислим позитивно, загубваме усещането за ентусиазъм и започва да ни мъчи безсъние.
За да се справим с ежедневния стрес, на който сме подложени е важно да се научим да управляваме умствената активност. След това е нужно да намерим начин да успокоим праната във Вата. Ето какво би помогнало:
·    храни, които поддържат Вата в добро състояние – със сладък, солен и кисел вкус;
·    затоплено мляко и леки млечни продукти;
·    загряване на тялото с всекидневни масажи;
·    достатъчно време за почивка. Ако имате проблеми със съня, избягвайте стимуланти като кофеин. Вместо това си правете билков чай, препоръчват специалисти по Аюрведа. Успокояващо действат медитацията и ароматерапията.

Емоционален стрес
Той може да е причинен от проблеми във взаимоотношенията, загуба на близък човек или друга ситуация, която би ни наранила. Емоционалният стрес се проявява като депресия, раздразнителност и люшкане в емоциите. Отразява се на съня по-различно от психическия стрес – може да ви кара да се будите постоянно през нощта, много е вероятно да не можете да заспивате след това и на сутринта да бъдете крайно изтощени.
Емоционалния стрес нарушава Sadhaka Пита, която се занимава с емоциите и функционирането на сърцето. За да постигнете баланс е нужно да възстановите спокойствието в Пита с подходящи навици и храна. Ето какво ще ви помогне:
·    яжте повече сладки и сочни плодове;
·    наблегнете на храни с горчив, сладък и стипчив вкус;
·    гответе с охлаждащи подправки като кардамон, магданоз, кориандър и джоджен;
·    ежедневен самомасаж с охлаждащо кокосово масло;
·    лягайте си преди 22:00 часа

Физически стрес
Той произтича от неправилното отношение към тялото или претоварване – когато прекаляваме с движението или дълго упражняваме дейност, която води до физическо изтощение. Това причинява физическа умора, както и замъгляване на съзнанието, затруднения в концентрацията, чувство на затъпяване.
Според Аюрведа, прекомерното физическо натоварване изкарва от равновесие дошите, но най-много:
·    Shleshaka - подразделение на Кафа. Намира се в ставите и костите и ги овлажнява
·    Vyan - подразделение на Вата. Съществува в сърцето и регулира телесните движения, в това число отваряне и затваряне на очите, привеждане и изправяне, ходене и др.
·    Tarpaka – подразделение на Кафа – намира се в главата и подхранва сетивните органи
Друга причина за физически стрес може да бъде малкото или никакво движение, което води до забавяне на метаболизма и образуване на храносмилателни примеси, които запушват каналите. Каквато и физическа умора да изпитвате, процесът на регенериране на клетки се забавя и така самите клетки стават физически уморени.
Решението е да се балансира Вата и да се подсили Кафа, за да може тялото да укрепне. Отдайте се на достатъчно почивка и правете умерени физически упражнения. Добре би било да приложите успокояваща Вата-Капа диета, да се самомасажирате със затоплящо масло. Според Аюрведа храните, които ще ви помогнат в борбата срещу стреса са бадеми, орехи, сочни сладки плодове, кокос,  сезонни плодове (крушите и ябълките имат чудесно действие), мляко и др.
автор на статията anainsert


Няма коментари:

Публикуване на коментар