неделя, 8 май 2022 г.

СТРАТЕГИИ ЗА РАБОТА ПО ФИЗИКА С УЧЕНИЦИ със Специални Образователни Потребности

 

Понятието СОП (специални образователни потребности) обединява различни групи деца с нарушения в развитието (сензорни, двигателни, емоционално-поведенчески, хиперактивен синдром с дефицит на внимание, интелектуална недостатъчност, нарушения от аутистичния спектър, нарушения на способността за учене, множество увреждания), които варират от много леки до много тежки.

Децата със специални образователни потребности определено създават предизвикателства пред съвременната образователна практика, което налага търсенето на добре обмислени, адекватни и ефективни решения, а не експериментиране със спонтанни идеи за включващото обучение, които в контекста на българската действителност звучат наивно и вероятно крият сериозни педагогически рискове. 

Начините на учене на децата са толкова различни, колкото цветовете на дъгата. Изучаването и познаването на стиловете на учене на децата със СОП е ключът към тяхното разбиране и прилагането на ефективни подходи в преподаването. Детето е уникално във всеки един етап от своето развитие. За да се помогне на децата със СОП да развият потенциалните си възможности за учене, е необходимо да се разкрият техните индивидуални особености. 

Смисълът на съвременното понятие “приобщаващо образование” се състои в идеята за съвместно обучение на здрави деца и деца със СОП в българските училища.

Целта на приобщаващото образование е реализацията на децата със СОП и образованието им на мястото им на живеене, тяхната социализация и интеграция в обществото.

Като уточняваме понятийния апарат на приобщаващото образование, е необходимо да се разбере, че то се опира на философията, концептуалните основи, закономерности и принципи на общата педагогика. Заедно с общите закони и общоизвестните дидактически принципи, приобщаващото образование се подчинява на специфични принципи:

1.    Ценностите на човека зависят не само от неговите способности и достижения. Всеки човек е уникален.

2.    Всеки човек е способен да чувства и да мисли.

3.    Всеки човек има право на общуване и на това, да бъде изслушан.

4.    Приобщаващото образование може да се осъществява само в контекста на реалните взаимоотношения, всички хора се нуждаят един от друг, всички хора се нуждаят от поддръжка и дружба с връстниците си и учителите си.

5.    За всички обучавани достиженията на прогреса могат да бъдат достъпни и да им помагат да правят онова, което иначе не могат.

6.    Разнообразието усилва всички страни от живота на човека.

 

Обучението по физика за децата със СОП е особено актуално в наше време, защото днес е важно не толкова да се даде на детето колкото се може повече знания, но и да се обезпечи неговото общокултурно, личностно  и познавателно развитие, да се въоръжи с такова важно умение, като умението да се учи през целия си живот.

В последно време нараства ролята на физиката в живота на обществото. На преден план излизат практически навици. Животът в съвременния свят е невъзможен без Интернет, а познаването на физическите основи е необходимо за пълноценно използване на тази среда. Сега активно се формира опита за обучение на деца със СОП наравно с нормално развиващите се учащи се. В основа на този вид обучение лежи идеята за приемането на индивидуалността на всеки отделен ученик, затова процесът трябва така да е организиран, че да удовлетвори потребностите на дете със СОП.

За да се обезпечи достигането на тази задача, обучението трябва да бъде ориентирано към познавателната сфера на личността (усещания, възприятия, памет, мислене, въображение).

Физиката - това е предмет, в който се използват голямо количество различни видове задания. Това могат да бъдат рисунки, чертежи, графики, таблици, различни формули, задачи, наблюдения, опити и др. Ако ученикът изпитва затруднения при овладяването на новия материал, то на уроците по физика е необходим индивидуален подход, при това не само към децата със СОП.

При изучаването на Физика в средното училище от ученици със СОП е необходимо те да добият основни познания по следните направления:

1.    формиране на представи за закономерните връзки и познаване на явленията в природата.

 

2.    формиране на първоначална представа за физическата същност на природните явления (механически, топлинни, електромагнитни, квантови, оптични), видовете материи (вещество и поле), движението като начин на съществуване на материята, усвояването на основните идеи на механиката, атомно-молекулната теория за строежа на веществата, елементите на електродинамиката и квантовата физика, овладяване на понятийния апарат и символния език на физиката.

 

3.    придобиване на опит за използване на научните методи на познание, наблюдение на физични явлениия, провеждане на опити, прости експериментални изследвания, преки и косвени измервания с използване на аналогови и цифрови измервателни уреди под ръководството на учителя.

4.    разбиране на физическите основи и принципите на работа на машини и механизми, битови прибори, промишлени технологични процеси и тяхното  влиянието върху околния свят.

 

5.    овладяване на основите за безопасно използване на естествените и изкуствени електрически и магнитни полета, електромагнитни и звукови вълни, естествени и изкуствени йонизиращи лъчения, за избягване на тяхното вредно въздействие върху човека и околната среда.

6.    развиване на умения да планира в ежедневния живот своите действия, чрез използване на получените знания по физика, с цел опазване на живота и здравето.

 

7.    формиране на представи за нерационалното използване на природните ресурси и енергия, замърсяването на околната среда като следствие от несъвършенствата на машините и механизмите.

Планиране на урок по физика

Учителят планира урока, така че да интегрира учебния материал, за да може на един урок децата с различно психо-физическо и интелектуално развитие да изучават материала, но на такова ниво на усвояване, което е достъпно за всеки ученик.. Необходимо е да се включват  повече визуални средства при преподаването (интерактивна бяла дъска, компютри, флаш карти, картинки, табла, презентации, клипове, видео-уроци, рисунки) .

Проявите на добро поведение от учениците винаги трябва да се забелязват и поощряват от учителите;

Да се дадат възможности на децата да се изявят като се изпитват устно, особено тези, които имат трудности в писането;

Необходимо е детето да усеща постоянно, че му вярват и, че го приемат такова, каквото е; Нека децата по-често да чуват думите „ Ти можеш”, „ Ще се справиш”, ”Чудесно работиш”;

Ритъмът на урока не трябва да е монотонен и еднообразен, защото това предизвиква у децата скука и снижава продуктивността на урока.

Обикновено учениците могат да се съсредоточат върху една дейност около 10 минути, след което настъпва загуба на внимание и интерес. При учениците със СОП този показател е още по-малък. Това трябва да се отчита от учителя и да се използват не по-малко от 4 вида дейности в един урок . Например да се редуват устно обяснение, практическо наблюдение, повторение, задаване на въпроси, решаване на задачи, разглеждане на презентации или различни видове табла или картинки. В същото време прекалено честата смяна на дейността не е продуктивна, Не се препоръчва на един урок да се сменят повече от 6 дейности. 

Темпът на урока също трябва да се задава и поддържа от учителя, съобразявайки се с възможностите на класа. Не бива да се задава прекалено бърз темп на урока, защото в този случай децата със СОП не успяват да следят урока, изостават и не усвояват материала. В същото време бавният темп на урока разсейва и демотивира по-силните ученици. Лекият материал може да се задава по-бързо, при трудния да се забавя темпа, многократно да се повтарят сложните моменти, чрез различни въпроси да се проверява нивото на усвоения материал. В началото на урока темпът трябва да е по-бавен, към средата да се забърза, а към края на урока отново да се забави.

 

Навиците за комуникация и социализация прекрасно се формират при организация на работа по двойки, работа в микрогрупи, ролеви игри, дежурства по класове и по училища..

Отчитайки особеностите на децата със СОП, учителят ползва следните методи:

1.    методи, използвани за преподаване на нови знания - това са обяснения, разказ, демонстрации;

2.    методи за активизиране на познавателната дейност на учениците и за повишаване на тяхната самостоятелност - беседа, наблюдения, работа с учебник, игра, упражнения, лабораторни упражнения, самостоятелна работа ;

3.    методи за работа с технически средства за обучение -мултимедийи презентации, видео-уроци и др.;

 

4.    Качествени задачи.

Задачите трябва да бъдат не само интересни, съпроводени  с рисунки, но и да способстват за развитието на мисловни процеси, сравнения, класификации, анализ, синтез. Да разгледаме примерите в следната таблица.



Задача 1 По какво се различават чайниците? Какво представлява чайникът от гледна точка на физиката? Кой чайник е по-удобно да използваме и защо?

A picture containing text, clipart

Description automatically generated

Задача 2 Погледни внимателно на рисунката двата съда. Кое е общото между тях? По какво се различават? Еднакво ли ще бъде налягането на дъното на двата съда?

A picture containing diagram

Description automatically generated

Задача 3 Иван и Сашо трябвало да източат водата от бъчва с вода с кофа. Бъчвата била пълна и те решили да източват водата подред. Първо започнал да източва водата Сашо, а след това Иван. Когато Иван завършил работата, изведнъж казал: “Колко съм глупав. Трябваше аз пръв да източвам водата“. Защо така е решил Иван?

A picture containing clipart, doll, toy

Description automatically generated

Задача 4 Учителят попитал учениците: „Защо можем да преливаме водата от една чаша в друга?“. Сашо казал: “Водата е течност и затова се прелива лесно“. Иван отговорил: „На течността действа силата на тежестта и тя ще се движи надолу, затова може да се прелива“. Кой е отговорил правилно?

Icon

Description automatically generated

Задача 5 При нагряване метално топче е увеличило размера си. При това увеличил ли се е броят на молекулите? Увеличил ли се е размерът на молекулите? Какво се е променило?

Shape, circle

Description automatically generated

Задача 6 За морското животно калмар е известно, че при нападение над него, изхвърля тъмно-синя защитна течност, която го скрива от нападателя. Защо след известно време водата се избистря?

A picture containing water, water sport, swimming, turtle

Description automatically generated

Задача 7 Къде по-добре ще съхраним надут балон? В хладно помещение или в топло? Защо?

Shape

Description automatically generated

Задача 8 Разгледайте картинките и посочете кои са лостови механизми.

A picture containing text

Description automatically generated

 

При затруднение като подсказващи въпроси могат да се използват формулировките на изучаваните физични закони или схеми.

Изучаване на физични величини

 

При изучаване на физични величини на децата се предлага следния

План за описанието на физична величина:

1.    Какво явление или свойство на телата характеризира физичната величина?

2.    Да се даде определение за физичната величина.

3.    Да се изкаже определителната формула, даваща връзката на величината с други величини.

4.    Да се определи каква е величината – скаларна или векторна?

5.    Да се назове и запише единицата за измерване на величината.

6.    Да се запише обозначението на величината.

7.    Да се определи посоката на величината.

8.    Да се определят начините за измерване на величината.

 

Решаване на физични задачи

 

Решаването на задачи е неизменна част от урока по физика, която помага за повторение, затвърждаване и проверка на знанията на учениците. Формирането на навик за решаване на физични задачи у ученици със СОП се съпровожда с ясен, подробен алгоритъм. Често алгоритъмът за решаване на физични задачи се конкретизира с допълнителни , помощни въпроси, за да се разбере смисълът на задачата, вниманието на ученика се насочва към известните величини и към търсената величина, използват се подсказки при: обозначаването на физичните велични, при избора на правилните формули, необходими за решението на задачата, при превода на мерните единици в система СИ.

Ето един примерен алгоритъм за решаване на задачи по физика за деца със СОП:

1.    Внимателно прочетете задачата.

2.    Запишете в „дадено“ дадените величини  и в „търсено“ търсената величина.

3.    Направете преминаване на мерните единици на величините в СИ, ако това е необходимо.

4.    Напишете формулата или закона, по който се намира търсената величина.

5.    Запишете допълнителни формули, ако това е необходимо.

6.    Направете математическите преобразувания и изчисления в допълнителните формули.

7.    Поставете цифровите значения в окончателната формула. Изчислете. Направете анализ на получения отговор.

8.    Запишете отговора.

9.    Похвалете се с успешно завършеното задание.

 

При подбора и съставянето на задачи по физика за ученик със СОП, учителят е необходимо да отчете, че тази категория обучаващи се изпитват затруднения при извършването на изчисления, затова част от решението на задачата трябва да е насочена към формиране на изчислителни навици, както устни, така и писмени. Умението да се правят правилни изчисления дори с калкулатор също изисква внимание от страна на учителя.

 

Експерименти, наблюдения, лабораторни упражнения, практически задачи

При изучаването на физика голямо внимание се отделя на провеждането на експерименти и лабораторни упражнения. При този вид дейности трябва да се измисли по-сложно задание, тъй като работейки в група, детето със СОП трябва да се чувства комфортно. На всяка група се назначава консултант - ученик, който е позитивен, доброжелателен и който във всеки момент ще помогне на членовете на своята група. За урок с лабораторно упражнение е необходимо правилно да се оформят записките в тетрадката: тема, цел, прибори, резултати в таблици. За ученици със СОП се допуска записите на резултатите да са в колонки или редове, без таблица.

Интересни за децата със СОП са задачите с проблемно-изследователски характер, в които те наблюдават явлението и правят своите изводи. Например задачата за молекулярно взаимодействие. Ученикът получава две парчета пластелин и две парчета парафин. Когато съедини двете парчета пластелин наблюдава един вид съединяване, а когато смеси двете парчета парафин - друг вид. Предлагаме да нагрее единия край на парчето парафин и отново да ги съедини. След изпълнението на подобно задание, детето непременно прави свои изводи.

Изучавайки темата за силата на Архимед, ученикът със СОП получава задача: Да определи зависи ли силата на Архимед от обема на тялото. Дава му се съд с вода, тела от пластелин  с различен обем , динамометър, нишка. Ученикът сам планира експеримента ,  извършва го, прави изводи. Такава работа развива неговата съобразителност, активизира умствената дейност. Докато детето работи то трябва да се поощрява чрез похвали, успокоение, за да не изгуби вяра в своите възможности.

Използване на ИКТ (Информационни и Комуникационни Технологии)

Използването на ИКТ като спомагателни устройства ползволява на учениците със СОП да вземат активно участие в обучителната дейност и комуникациите. Технологиите помагат да се компенсира недостатъка на естествени функции на организма и по този начин оптимизират процеса на получаване на информация, създават условия за усвояване на знания, обезпечават възможност да се контролира окръжаващата среда, позволяват да се решават учебни и социални задачи, предоставят достъп до информационни ресурси. Технологиите могат да бъдат посредници в процеса на общуване с деца със СОП. За всяка категория ученици, изпитващи трудности в комуникацията, трябва да бъдат подбрани и адаптирани специални спомагателни устройства и програмно обезпечение.

 

 

 

Планирани и очаквани резултати от обучението по физика:

Ученикът може да:

1.    разбира смисъла на физичните величини : път, скорост, ускорение, маса, плътност, сила, налягане, импулс, работа , мощност, кинетична енергия, потенциална енергия, коефициент на полезно действие и др.;

2.    разбира смисъла на физичните закони;

3.    описва и обяснява физичните явления: равномерно праволинейно движение, предаване на налягане от течности и газове, плаване на телата, дифузия и др.;

4.    използва физически прибори и измервателни инструменти за измерване на физични велични: разстояния, време, маса, сила, налягане.;

 

5.    представя резултатите от измерванията в таблици, графики;

6.    дава примери за практическо използване на физичните знания;

7.    решава физични задачи;

8.    осъществява самостоятелно търсене на информация чрез различни източници - учебници, справочници, интернет-ресурси, компютърни бази данни;

 

Препоръки по формиране на отговорно и безопасно поведение на учениците със СОП при ежедневни дейности или при извънредни ситуации, на база изучавания  материал по физика

 

С цел формирането на компетенции у учениците при изучаването на физика, се препоръчва у тях да се формират навици за отговорно поведение в някои ситуации на риск (електрически ток, пожари, земетресения, аварийни ситуации ). За решение на тези задачи се препоръчват да се обърне особено внимание на следните теми от учебното съдържание:

 

1.    Топлинни явления : Формиране на внимателно поведение при нагряване на телата и при използване на горещи тела, противопожарна защита при използване на различни видове горива.

2.    Електрични явления. Формиране на внимателно поведение и защита в случаите на природни електрични явления (гръмотевица) или опасности от поражения от електричен ток. Внимателно отношение към използването на различни електроуреди, особено битови, предупреждение за пораженията от електричен ток в различни ситуации.

3.    Движение и покой. Сили на триене. Формиране на внимателно поведение при пресичането на улици, като се има предвид факта, че при всяка скорост транспортното средство при спиране изминава определен спирачен път. Същото важи и при пресичане на железопътни релси.

4.    Механични колебания и вълни. Звукова защита при използване на различни звукови източници( музикални инструменти, радиоприемници, телефони, тонколони и др.). Формиране на съзнателно поведение за защита в случай на земетресение.

5.    Ядрени взаимодействия. Формиране на отговорно отношение към опасността, която представлява йонизационната радиация, транспорт и съхранение на радиоактивни отпадъци, аварии на атомни електроцентрали, мерки за защита в извънредни ситуации.

 

 

 

БИБЛИОГРАФИЯ

  1. Е. Г. Коликова, Н. Ю. Хафизова Применение технологий инклюзивного образования для создания безбарьерного обучения детей с ОВЗ Учебно-методическое пособие по предметам естественно-математических и технологических дисциплин Челябинск ЧИППКРО 2017
  2. Адаптирана образователна програма по физика за обучаващи се със СОП: https://gbou5.minobr63.ru/wp-content/uploads/2020/03/%D0%90%D0%9E%D0%9F_%D1%84%D0%B8%D0%B7%D0%B8%D0%BA%D0%B0__%D0%97%D0%9F%D0%A0.pdf
  3. http://www2.bigpi.biysk.ru/umu/doc/obrazovanie/oop/OPOP_FI_19_20.02.19.pdf
  4. https://mecc.gov.md/sites/default/files/fizica_ru.pdf
  5. http://uchutrudu.ru/obuchenie-detey-s-osobyimi-obrazovatelnyimi-potrebnostyami/
  6. Използване на различни прийоми за обучение по физика на деца със СОП, разработила Тукачева Г.А.
  7. Активни методи за обучения на уроци по физика в условията на приобщаващо образование, Лукинова Е.Н.
  8. Образование на деца със СОП, МБОУ”СОШ с.Михайловское РСО-Алания, Баликоева Альбина Мурзаевна
  9. Приобщаващо образование на уроците по физика, Штиб Елена Николаевна
  10. Ролята на учителя по физика при обучението на деца със СОП, Трошкина Татьяна Николаевна, учител по физика
  11. Адаптирана основна образователна програма за обучаващи се със задръжки в психическото развитие, Средней Общообразовательной Школ 43 г. Краснодар
  12. Обучаващите се със СОП. Особености на преподаването по физика: http://io.nios.ru/articles2/97/12/obuchayushchiesya-s-zpr-osobennosti-prepodavaniya-fiziki

Няма коментари:

Публикуване на коментар